ŚRUBY NAPĘDOWE

 

Podstawowe informacje jakie powinniśmy posiadać aby prawidłowo dobrać śrubę napędową:

Średnica i skok śruby – są to wymiary zazwyczaj podane w calach, są to najważniejsze informację, które nam pomogą dobrać odpowiednią śrubę do silnika zaburtowego

średnica śruby – jest to średnica okręgu mierzona przez środek otworu montażowego do zewnętrznych krawędzi jaki tworzą łopaty śruby przy jej obrocie.

skok śruby – jest to dystans jaki pokonałaby łódź za każdym obrotem śruby, np.: na śrubie jest rozmiar 3 x 13 ¼ x 21 czytamy to następująco- 3- oznacza że śruba jest trzyłopatowa, 13 ¼ cala jest to średnica śruby, 21 cali to skok śruby.

Dystans jaki przepływa łódź podczas jednego obrotu śruby mierzony w calach (ostatni rozmiar na śrubie 3 x 13 ¼ x 21

 

Dodatkowe informację, które ułatwią nam dobór śruby napędowej to:

  •   informacja na jakich maksymalnych obrotach może pracować nasz silnik
  • informacja  jakie maksymalne obroty osiąga  silnik przy maksymalnym gazie
  • informacja w jakim czasie łódź wychodzi w ślizg przy maksymalnym obciążeniu jednostki
  • jaki rodzaj dna ma nasza łódź
  • ciężar łodzi
  • do jakich celów używamy łódź np.: uprawianie sportów wodnych, wędkarstwo, turystyka itp.

Czas na test łodzi:

a)

– łódź bez problemów wychodzi w ślizg
– jeżeli uzyskane obroty maksymalne są w okolicach zalecanych przez producenta silnika to możemy przyjąć, że śruba jest dobrze dobrana (5000-6000 RPM)

– jeśli mamy wątpliwości to test możemy przeprowadzić dociążając naszą łódź np.: dwiema osobami, jeśli w dalszym ciągu nie mamy zastrzeżeń do sprawności śruby i wyniki testów są zadowalające to oznacza, że śruba została dobrze dobrana.

b)

– natomiast jeśli silnik wkręca się powyżej zalecanych obrotów (5000-6000 RPM) i są to znaczne wartości należy zmienić śrubę a dokładnie zwiększyć jej skok.

c)

– w przypadku kiedy łódź ma problem z wyjściem w ślizg, nie osiąga maksymalnych obrotów zalecanych przez producenta należy zmienić śrubę na śrubę o mniejszym skoku.

 

Na koniec pozostaje nam jeszcze jeden dylemat śruba aluminiowa czy stalowa:

Decyzja pomiędzy wyborem śruby z aluminium a stali nierdzewnej nie jest łatwa. Aby jej dokonać należy w pełni zrozumieć różnice pomiędzy tymi dwoma rodzajami śrub. Uważamy zazwyczaj , że śruby ze stali nierdzewnej mają lepsze osiągi od śrub aluminiowych. Jest w tym doza  prawdy. Materiał jest odpowiedzialny tylko w 15% za osiągi śruby. Za pozostałą część osiągów odpowiada jej geometria, kształt i jakość wykonania.
Dobrze zaprojektowana śruba z aluminium pokona osiągi  śruby ze stali nierdzewnej. Ważne  jest  poznanie osiągów danej śruby zanim zdecydujemy się na jej zakup.

Przewagą śruby ze stali nierdzewnej nad aluminiową jest jej większa trwałość. Stal nierdzewna wytrzyma więcej uderzeń spowodowanych kamieniami, piaskiem czy innymi przedmiotami znajdującymi się w wodzie, nie wyszczerbi się. Wadą takich śrub jest to, że w wyniku silnych uderzeń silnik jest bardziej narażona na uszkodzenia. Aluminiowe śruby w podobnych przypadkach same ulegną uszkodzeniu chroniąc w ten sposób przekładnię silnika.  Jeśli akwen, po którym pływasz, jest głęboki lub dobrze Tobie znany, to śruba ze stali nierdzewnej będzie dobrym wyborem. Natomiast jeśli pływamy po rzekach lub wodach raczej płytkich, bądź mocno zanieczyszczonych to ekonomicznej będzie jeśli wybierzemy śrubę aluminiową.

Decyzja należy do was.

 

Należy pamiętać, że zmiana o 1 cal  skoku śruby to ok. 200 obrotów na wale (na obrotomierzu).

 
 
 

      Średnica śruby 3 x 13 ¼ x 21

 
 

    Skok śruby

 
 
 
 
 
 
 


 
 
 

 
 
 

Kawasaki | Jetski | Suzuki Marine | Mercury | Evinrude | Johnson | Yamaha | Seadoo | Polaris

serwis skuterów wodnych | naprawa skuterów wodnych | części do skuterów wodnych | naprawa silników do łodzi | serwis silników do łodzi